برای اولین بار در استان اصفهان دبیرستان ادبیات و علوم و معارف اسلامی امام محمد باقر(ع) برگزار می کند:
:mortarرورروش اموزش معکوس یکی از جدیدترین روشهای آموزشی در دنیا می باشد که این مجموعه افتخار دارد برخی از دروس رشته را برای یادگیری هرچه بهتر و پیشرفت دانش آموزان در مدرسه اجرا کند.
مزایا و معایب کلاس معکوس
1-در کلاس معکوس دانش آموزان کنترل بیشتری بر یادگیری دارند. آنها بحثهای کلاسی را هدایت میکنند و از مربیان تقاضای شفافسازی می کنند، بنابراین نیازهای آموزشی آنها زمان کلاس را تعیین میکند.
2-هنگام انجام تجارب عملی و تمرین مهارتهای جدید در کلاس، دانشآموزان میتوانند استقلال بیشتری داشته باشند. میتوانند مفاهیم جدید را به شیوه خاص خودشان، با سرعت خودشان، و در محیطی کنترل شده و حامی بررسی کنند.
3-مزیت دیگر این واقعیت است که معلمان مجبور نیستند کل کلاس خود را معکوس کنند تا از این سبک تعلیم سود ببرند. به جای آن میتوانند آزمایشی یک واحد را معکوس کنند و ببینند چطور کار میکند تا با گرفتن نتایج خوب کار را ادامه دهند.
آموزش معکوس و نقش معلم و دانش آموزان در کلاس:
- آیا کار دانش آموزان در کلاس معکوس سختتر خواهد شد؟
هر جلسه از کلاس معلم به آموزش مبحثی میپردازد که شاید بیشتر از 20 دقیقه زمان نیاز نداشته باشد. او برای یک بار و به صورت کامل، جامع، بدون ایجاد وقفه و با آمادگی کامل مبحث را توضیح میدهد و از آن فیلم میگیرد. سپس آن را در اختیار دانش آموزان قرار میدهد. کمتر پیش میآید بحث یک جلسه کلاسی بیشتر از این زمان طول بکشد.
دانش آموزان هر روز با 3 الی 4 فیلم 20 دقیقهای روبرو هستند که باید در خانه آنها را تماشا کنند. روی هم رفته چیزی حدود یک ساعت و نیم. دیگر خبری از تکالیف نیست.
در اصل آنها زمانی را که به انجام تکالیف مدرسه در خانه اختصاص میدادند به دیدن آموزشها صرف
میکنند. نه بیشتر.
- آیا کار معلم در کلاس معکوس راحتتر است؟
برخی تصور میکنند که از معلم در کلاس معکوس راحتتر است. اصلاً این طور نیست. بگذارید نگاهی به وظایف معلم در این کلاس بیاندازیم.
معلم باید دروس را ضبط کند. یعنی یکبار درس را ارائه دهد و از آن فیلم بگیرد. سپس آن را با توجه به سن و شرایط دانش آموزان به بخشهای مناسب تقسیم کند و میزان مناسبی از آن را قبل از هر جلسه در اختیار دانش آموزان قرار بدهد.
تا اینجا او کاری را انجام میدهد که قرار بود سر کلاس درس هم انجام بدهد. البته برخی از معلمین از تدریسی که سال گذشته ضبط کردهاند استفاده میکنند که در صورت عدم تغییر سرفصلهای آموزشی اصلاً ایرادی ندارد.
سپس معلم در کلاس درس و در کنار دانش آموزان حاضر میشود. نوبت به بهبود یادگیری است. او باید سر کلاس، با استفاده از تمرینهای گروهی، بازیهای آموزشی و فعالیتهای تجربی آنچه را که دانش آموزان قبلاً بهواسطه فیلم با آن آشنا شدهاند و فراگرفتهاند در ذهن آنها تثبیت کند. کاری که اکثر معلمها در روش سنتی فرصت نمیکنند به آن بپردازند.
وظیفه معلم در روش یادگیری معکوس ممکن است کمتر باشد ولی بسیار پررنگ و مؤثر است. اگر معلم به خوبی نتواند زمینه یادگیری عمیق را در دانش آموزان فراهم کند اهداف این روش آموزشی محقق نمیشود. در نتیجه اجرای این روش باید توسط معلمی انجام شود که مهارت کافی را دارا است.
در یک کلام کار معلم در کلاس معکوس اصلاً راحتتر نیست و اگر مهارت کافی نداشته باشد نتیجه با مشکل و سختی روبرو خواهد شد و نتیجه مناسبی از کار دانش آموزان دریافت نمیکند.